MER ENN SNEKKERBIL: Med fem seter og en kraftig oppgradering av utseende, utstyr og komfort, blir nye Citroën Berlingo en bil som bør være aktuell også for barnefamilier. Foto: Citroën

Citroën dropper elektrisk utgave:

Ny Berlingo blir en spennende bil for barnefamilier

I sommer blir tredje generasjon Citroën Berlingo å finne på norske veier. Endelig med et såpass spennende utseende at den bør friste mange familier med stort behov for plass. Det er bare synd at den ikke kommer med elektrisk drivverk, slik som dagens Berlingo.

Publisert Sist oppdatert

Berlingo har alltid vært synonymt med varebil for snekkere og rørleggere. Varebil blir det fortsatt, selv om den ikke kommer til Norge før utpå høsten.

Det er den praktiske femseters-utgaven som kommer først.

Ikke bare utseendet er nytt. Komforten skal også få en solid oppgradering, skal vi tro Citroën.

Utvendig får bilen luftputer, eller airbumps som den franske produsenten kaller, som beskytter mot små karosseri-skader. I tillegg gir det utseendet et litt barskt preg.

Les også: Ti spennende bruktbilkupp

Et nytt understell skal sørge for bedre komfort. I tillegg er bilen oppgradert innvendig med mer personbilpreg, samtidig som det er  bygget inn mer støydemping.

Nye Berlingo kan leveres med hele 19 førerassistentsystemer – inkludert head-up-display med farger, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere.

Peugeots utgave av bilen heter Rifter og ser ganske lik ut.

Les også: Dette er de spennende elbilene som kommer

Fleksibiliteten og romsligheten som dagens Berlingo er kjent for, er der fortsatt.

Tre uavhengige bakseter kan fjernes ved behov, et flatt gulv går helt frem til det nedfellbare passasjersetet og bagasjerommet på inntil 1.050 liter (lang utgave) med fem seter gjør Berlingo til et spennende alternativ for familier med stort plassbehov.

Les også: 17 biler i ekstrem vintertest

Bilen kommer med 110 og 130 hesters bensinmotorer – sistnevnte med automatgir – og to dieselmotorer med samme effekt.

Dagens utgave av Berlingo kan leveres som ren elektrisk bil, riktignok med ganske kort rekkevidde, men et slikt drivverk er ikke planlagt i nye Berlingo. Synd for Norge.

Prisen er foreløpig ikke ferdig, men siden bilen får mye mer utstyr som standard, er det trolig snakk om en god økning sammenliknet med dagens som starter på rundt 280.000 kroner for en femseter. Vi tipper rundt 300.000 kroner.