MÅ BETALE? I bomringen her i Kristiansand kan elbiler måtte betale når andelen kommer opp i 15 prosent. Foto: Geir Røed

Snart slutt på gratis gjennom bomringene:

Nå må elbiler betale bompenger i storbyene

Nå må elbilene snart betale i bomringene både i Oslo og Bergen – og kanskje også i Kristiansand, selv om ordføreren er sterkt imot.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere elbiler som kjører gratis tvinger politikerne til å kreve bompenger også av elbilistene.

I dag er det kun over Svinesundbroa elbil-bilistene må betale – og det til og med full pris.

Men nå blir det snart bompengebetaling for elbiler både i Oslo og Bergen. 

Derimot skal bilistene foreløpig slippe bompenger  for elbil i Stavanger og Trondheim, men dette kan endre seg.

Les også: Oslo bruker 75 bompenge-milliarder på annet enn vei

I Oslo må elbilene betale mellom fire og 10 kroner per bompassering fra 1. mars 2019, avhengig av tid på døgnet og hvilken bomstasjon man passerer.

Fra 1. mars 2020 dobles satsene for elbiler utenom rushtiden, mens satsene i rushtiden øker med 50 prosent.

Les også: Fakta om bypakken for Oslo og Akershus

Kraftig inntektsnedgang

Det er lenge siden det ble bestemt at elbilene må betale. Årsaken er kraftig inntektsnedgang fordi stadig flere kjører elbil ut og inn av hovedstaden. I vår var en av fire biler i morgenrushet elektriske.

I Bergen må elbilistene trolig begynne å betale omtrent samtidig som i Oslo. Datoen er ikke helt spikret, fordi betaling for elbiler innføres når andelen elbiler i bergenstrafikken når 20 prosent.

For to og et halvt år siden var andelen bare 10 prosent. Men veksten eksploderer.

– Dersom veksten fortsetter som i dag forventer vi å passere 20 prosent våren 2019, sier seniorrådgiver Kristian Bauge i Statens vegvesen.

Da må elbilistene i Bergen betale 20 kroner for å passere i rushen og 10 kroner utenom.

Les også: Halve køen borte i Bergen

Én milliard

Elbiløkningen i Bergen har ført til at bompengeinntektene i Bergen var 100 millioner kroner lavere enn budsjettert både i 2016 og 2017.

Men med flere bomstasjoner fra kommende årsskifte og elbilbetaling til våren forventes det økte inntekter.

Regnemakerne estimerer med det en økning i bompengeninntektene fra dagens 700 millioner kroner i året til ca. én milliard.

Les også: Så langt har ferjefri E39 kommet

Vurderer i Kristiansand

I Kristiansand vurderes det nå å innføre betaling for alle nullutslippskjøretøy – både elbiler og hydrogenbiler.

– I saksframlegget som går til lokalpolitisk behandling foreslås det mulighet for å vurdere betaling for nullutslippskjøretøy når andelen nullutslippskjøretøy overstiger 15 prosent. Dette er dermed ikke politisk vedtatt ennå, men den politiske styringsgruppen har sluttet seg til at dette legges fram, skriver rådgiver Karl Sandsmark i styrings- og strategistaben i Statens vegvesen region sør i en epost til Motor.

I dag er elbilandelen i Kristiansand på 10 prosent, og som i alle andre byer kraftig stigende.

Les også: Her er ventelista på elbilene du drømmer om

Ordføreren sier nei

Den nye bompengeordningen, som for øvrig vil innebære høyere takster og flere bommer, skal etter planen være vedtatt i løpet av oktober i år, og med innføring av ny bompengeordning fra trolig 2020.

Ordføreren i Kristiansand, Harald Furre (H), er tydelig i sitt syn. Han ønsker fortsatt gratis passeringer for elbiler.

– Vi ønsker ikke betaling for elbiler i Kristiansand, sier ordføreren til Motor.

Les også: Fakta om bypakken for Kristiansand