MOTOR-TEST: Vi har testet Mini Countryman (fra venstre), Toyota Prius, Kia Niro og Hyundai Ioniq. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Motor tester plug-in hybrider:

Nye ladetider i mellomklassen

Her er bilene du kan kjøre elektrisk og miljøvennlig de fleste av årets dager – og bare dure videre med når batteriet er tømt. Alt sammen til folkelige priser. Men det krever at du har gode lademuligheter, mye disiplin og lite bagasje.

Publisert Sist oppdatert

En plug-in hybrid er en hybrid som kan lades med ekstern strøm, altså som en vanlig el-bil. Fordelen er at du kan lade bilen mer effektivt og kjøre lenger på ren elektrisitet.

Vår rekkeviddetest viste at du fint kommer nærmere 60 kilometer i minus 6 grader med de mest effektive modellene – Hyundai Ioniq og Kia Niro. Det rekker i lange baner de fleste av årets dager for en gjennomsnittsnordmann.

Og kanskje viktigst:

Når batteriet er tomt, står bensinmotoren klar som medisin mot rekkeviddeangsten.

Ulempen er at plug-in batteriene tar mer plass og øker vekten. Bagasjevolumet reduseres med 50-100 liter på biler som i utgangspunktet ikke har spesielt mye plass. Det går også ut over størrelsen på bensintanken. Og vekten øker med godt over 100 kilo.

Med andre ord: Når batterikapasiteten forsvinner, så kjører du fort en bil som både forbruker og forurenser mer enn det myndighetene har lagt opp til. Disse bilene må altså lades selv om de ikke MÅ lades. Der har du utfordringen.

Et kupp?

Motor tester denne gangen fire plug-in hybrider fra bunnen av prisskalaen: Kia Niro (fra 299.900), Hyundai Ioniq (fra 290.900), Toyota Prius (fra 331.600) og Mini Countryman (fra 386.000). Med diverse nødvendig utstyr, kommer de to koreanske konsernbrødrene best ut prismessig, mens Countryman distanserer seg ytterligere og havner fort et sekssifret beløp over.

Men: Inkludert i prisdifferansen ligger det også firehjulstrekk, nesten 100 hestekrefter mer og masse personlighet. Kort sagt, mye av den bilgleden du må lete forgjeves etter hos de tre asiatiske merkene. Men rekkevidden på batteriet er ditto dårlig, både sammenliknet med konkurrentene og egenreklamen.

Avgiftspolitikken gir ikke plug-in hybridene de samme godene som en ren elbil eller en ren hybrid.

En Hyundai Ioniq leveres i alle tre varianter, og gir et godt bilde på differansen: En plug-in er 15.000 kroner dyrere enn en vanlig hybrid og 37.000 kroner dyrere enn den helelektriske varianten.

På den annen side: Sammenliknet med en tradisjonell diesel- eller bensinbil, er plug-in hybridene et kupp. Best illustrert av Mini Countryman. En tilsvarende modell med bensin er 115.000 kroner dyrere.

Klikk på bildene for å komme rett til testene:

 

Les også: Her er fire andre plug-in-hybrider vi har testet!