RETT OVER NYTTÅR: Nye elektriske Leaf kommer til Norge i januar/februar, og Nissan kan levere mange biler fra første dag. Foto: Nissan

Denne elbilen kan kjøres med bare én pedal:

Solgte 1000 Nissan Leaf på fem dager

Fem dager etter at nye Nissan Leaf ble vist fram i Tokyo, hadde 1000 norske kunder skrevet under kontrakt på bilen. Bilen, som får en elektrisk rekkevidde på 400 kilometer, kommer til Norge rett over nyttår.

Publisert Sist oppdatert

– Selv om vi har rundt 30.000 eksisterende Leaf-kunder i Norge, så er salget de første dagene over hva vi hadde forventet, sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonssjef i Nissan Nordic.

– Foreløpig har kundene bare sett bilen på bilder, men troen på at dette blir en bra bil, er tydeligvis stor. Og dette er snakk om virkelige salg der kundene har skrevet under på en kontrakt – ikke forhånds-reservasjoner som mange andre importører opererer med, sier Marina Maneas Bakkum.

Les også: Nissan-eierne er de vennligste bak rattet

– Foreløpig har vi bare lansert én modell med batteripakke på 40 kWh og utstyrspakken Launch Edition. Det betyr en rekkevidde opp mot 400 kilometer. Prisen er 283.900 kroner ferdig på veien, inkludert metallic lakk og innebygd lader på 6,6 kW.  Litt senere neste år, kommer Leaf med en større batteripakke og lenger rekkevidde, fortsetter hun.

– Vår styrke sammenliknet med enkelte konkurrenter, er at vi kan levere mange biler fra første dag. Nissan har en fabrikk med stor kapasitet som har produsert elektriske biler i flere år allerede.

Les også: Motor tester elbilene med lang rekkevidde

Nye Leaf kommer først i salg i Japan. Der vil de første bilene bli levert i november/desember.

Til Europa og Norge kommer bilen et par måneder senere. Det vil si i januar/februar.

En del av de 1000 kundene som nå har kjøpt nye Leaf, kommer fra ventelisten på elektriske Opel Ampera-e.

Av de 4000 kundene som hadde reservert Ampera-e, har foreløpig bare 1000 fått sin bil.

Les også: Selvkjørende biler klarer ikke norsk vinter

Nye Leaf har et såkalt Pro Pilot system, som under gode forhold både kan styre, akselererer og bremse bilen under kjøring på motorvei.

Den kan kjøres mesteparten av tiden med bruk av bare en pedal. Det betyr at du både akselererer og bremser med gasspedalen. Dette gir både en enkel kjørestil og effektiv regenerering av bremsekraften til strøm.

Bilen har fortsatt en bremsepedal, men denne trenger du bare å bruke i nødsituasjoner.

I tillegg får Leaf Nissans nye Pro Pilot Parking, so betyr at du bare holder inne en knapp på dashbordet og bilen rygger seg selv på plass.

Fire kameraer og 12 ultrasoniske sensorer sørger for at du kommer sikkert på plass.