KLAGEKØ: – Vi mener kundene ikke skal betale for å skifte EGR-ventil, sier NAF-advokat Vigdis Svennungsen. Foto: Shutterstock

NAF ber Møller-kunder klage:

– Bileiere skal ikke betale for utslippsjuks

NAF får en strøm av henvendelser fra Møller-kunder som må betale for å skifte ut deler av eksosanlegget før Møller kan slette juksekodene i bilenes datasystem. – Bileierne skal ikke betale for utslippsjukset til Volkswagen-konsernet, sier NAF-advokat Vigdis Svennungsen.

Publisert Sist oppdatert

NAF har så langt fått nærmere 1000 henvendelser om saken.

Selve fjerningen av jukseprogrammet utføres gratis for de 165 000 berørte bileierne. Men en del bileiere blir pålagt reparasjoner de selv må betale for før jukseprogrammet kan fjernes.

Les også: Vi har testet 26 vinterdekk – her er de beste!

Må skifte ventil

– I et foreløpig ukjent antall tilfeller får medlemmene våre beskjed om at de må skifte motorens EGR-ventil før det feilaktige utslippsprogrammet kan fjernes, sier teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF.

EGR-ventilen er en del av eksosanlegget.

– Det er en vesentlig komponent for å begrense utslippene på bilen. Bytte er kostbart, og koster ca. 20 000 kroner, forklarer Nilsen.

NAF-EKSPERT: Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

NAF mener det er urimelig at kundene må betale for byttet. De mener Møller på denne måten forsøker å redusere faren for feil i ettertid, som Møller må bekoste.

– Medlemmene våre blir nærmest pålagt å skifte denne ventilen før det feilaktige utslippsprogrammet kan fjernes. I de tilfellene hvor bilen har fungert fint før den kommer på verkstedet, mener vi at kundene ikke skal betale, sier Vigdis Svennungsen, leder av NAFs advokatkontor.

Les også: Er det slutt for det manuelle giret?

– Bør hjelpe gratis

Et ukjent antall bileiere har også fått problemer med motoren etter at jukseprogrammet er fjernet av Møller-gruppens bilteknikere. Møller har påtatt seg ansvaret for en del problemsaker i en periode på maksimalt to år, blant annet feil på EGR-ventilen.

Men de nekter å hjelpe andre som har fått problemer etter at bilen har vært inne i innkallingsaksjonen.

– Noen av våre medlemmer opplever at bilen plutselig går i nødmodus. Andre mener effekten har blitt dårligere, mens noen har opplevd at turboen har røket eller de har fått problemer med girkassen, forteller Svennungsen.

Også i disse sakene er NAFs syn at dersom bilene fungerte greit før fjerningen av det feilaktige utslippsprogrammet, skal de fungere greit også etterpå.

– Gjør de ikke det bør Møller hjelpe med problemene kostnadsfritt, sier Vigdis Svennungsen.

Les også: Ingen negative utslag på forbruk eller utslipp

75 prosent innkalt

Møller kaller inn totalt 165 000 eiere av inntil 10 år gamle biler av merkene Volkswagen, Audi og Skoda.

Bilene har 1,2, 1,6 eller 2,0 liters dieselmotor (2,0-literen gjelder kun biler med såkalt EA189-motor), som alle fikk installert et jukseprogram under produksjonen av bilene.

Jukseprogrammet skulle gi feilaktig lavere verdier på utslipp og forbruk. Bilene ble godkjent under feil forutsetninger. Europeiske myndigheter har pålagt innkallingsaksjonen.

På biler med 1,6 liters motor må det også settes inn en ny komponent i motoren.

Også bileiere med direkteimporterte biler blir kalt inn. Innkallingsaksjonen startet sist vinter. Så langt har ca. 75 prosent av de 165 000 bileierne vært inne, ifølge importøren Harald A. Møller.

Les også: Her stables titusenvis av ubrukelige VW-biler

– Kundene er fornøyd

Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller hevder det bare er «noen få tilfeller» hvor det er feil som må utbedres før oppgraderingen.

FORNØYD: Anita Svanes, kommunikasjonssjef Volkswagen

– Møller mener oppgraderingen går svært bra. Vi måler kundetilfredsheten etter oppgraderingen, og kundene gir oss i gjennomsnitt en score på ni der 10 er best, sier Svanes.

Hun svarer ikke på Motors spørsmål om hvor mange som av Møller har fått krav om å betale for utbedringer, reparasjoner og utskiftninger.

– Vi har registrert et titalls klager som vi forsøker å løse på en best mulig måte i samarbeid med kundene. Vi kjenner oss ikke igjen i NAFs tall, sier Svanes til Motor.

Til Finansavisen 20. oktober sa hun også at Møller dekker mer enn det lovverket krever.

Les også: Dette er bilene som gjør det best i Motors store vinterbiltest

Ber om tilbakemeldinger

NAF oppfordrer nå kunder som har betalt, eller som blir avkrevd betaling for utbedringer og reparasjoner de mener bør utbedres kostnadsfritt, om å reklamere til Møller eller selgeren, og samtidig ta kontakt med NAF.

– Vi har opprettet en nettside hvor vi ber om tilbakemeldinger fra medlemmene våre, forteller teknisk konsulent Tom Andre Nilsen i NAF.

Nettsiden finner du her.

Les også: Se de unike bildene av norske veier før og nå