UTSTILT: Bil og dame på utstilling – fortidens PR-konsept? Fra Kias stand på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2017. Foto: Peter Raaum

Lettkledde kvinner florerer på bilutstillingene:

Norsk protest mot bilbransjens pyntedamer

Bilbransjen står foran en revolusjon. Men det ser ikke ut til å prege kulturen i den mannsdominerte industrien i nevneverdig grad. På europeiske bilutstillinger stilles fortsatt mer eller mindre lettkledde kvinner opp som pynt.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en uting. Det har jeg sagt tydelig fra om, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

Hun er ikke alene om det.

Men under de siste bilutstillingene i Genéve (2017), Paris (2016) og Frankfurt (2017) sto tradisjonen tro tause kvinner stilt opp foran flere av bilmodellene, i trange kjoler og stiletthæler.

– Det er overraskende at dette fortsatt forekommer. Det er en uting, det er gammeldags og rett og slett ugreit, fortsetter Solstad.

Les også: Dette er elbilene som kommer

SE HER: Skoda vil ikke bare vise fram bil, men også kvinner. Hvilken funksjon disse har for journalister og bilkjøpere er ikke så lett å få øye på.

Informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes, forteller at Volkswagen sluttet å bruke «pyntedamer» for mange år siden.

– I forbindelse med utstillinger leier vi inn verter av begge kjønn, i nøytrale klær, som kan gi informasjon om bilene. De får opplæring på forhånd, og deres oppgave er å svare på spørsmål og spre kunnskap om bilene, sier Svanes.

Les også: Transportrevolusjonen vil endre våre liv

ITALIENSKE TILSTANDER: Ingen steder er det flere pyntedamer enn på utstillingspaviljongene til de italienske bilprodusentene.

Befinner seg i steinalderen

Etter det Motor observerte var det ingen som snakket verken til eller med damene som sto utstilt sammen med bilene under bilutstillingen i Frankfurt i høst. Bilutstillingen i Frankfurt regnes som en av verdens viktigste. Her presenteres ikke bare nye modeller, men også vyer og visjoner.

– At merkevarebyggingen til et selskap er avgjørende både for posisjonering i framtida og for bunnlinja er jo elementær kunnskap. Så bruken av «pyntedamer» er både feil - og veldig flau, sier Preben Carlsen, tidligere prisvinnende PR-topp i Trigger, nå leder av det nyetablerte selskapet Trigger X.

– Det virker som om bilprodusentene befinner seg i steinalderen. Særlig med tanke   på debatten om makt, kjønn og kultur som nå pågår over store deler av verden, sier Carlsen.

Les også: Er dette Norges 10 aller verste veikroer? 

Har sagt fra

– Jeg har sagt fra at jeg synes dette blir feil, sier informasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen.

– Det er fabrikken som styrer dette. Vi kan si hva vi mener, og når vi har muligheten gjør vi det, fortsetter han.

– Så når dere blir spurt, eller har dere sagt fra på eget initiativ?

– Vi har sagt fra på eget initiativ.

– Men ingenting skjer?

– Ikke foreløpig.

Jan Erik Haugen er kollega med Anita Svanes i Møller Mobility Group, som importerer både Skoda og Volkswagen – to merker i samme konsern med to forskjellige likestillingskulturer. I likhet med med hos Volkswagen finner man heller ikke lettkledde kvinner på Volvos stands rundt omkring på bilutstillinger i verden.

– Dette er veldig fjernt fra Volvo Cars verdier, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.

Les også: Mot amerikanske tilstander i Norge!

Alt var verre før

Jon Winding-Sørensen fra Bilforlaget er Norges mest kjente biljournalist, og har fulgt bilbransjen som skribent over flere tiår.

– Hva tenker du om bruken av «pyntedamer»?

– Jeg tenker at fram til nylig har det vært veldig vanlig å se filmmoguler gå arm i arm med sekretærer som målte 2.10 på høye hæler. Men vi kommer til å få en endret mentalitet med alt som nå har skjedd. Jeg tror ikke damer kommer til å være tilstede på denne måten på bilutstillinger lenger.

– Du har dekket bransjen siden 50-tallet, hvordan har kulturen rundt damer og bil vært?

– Mye verre. På 60- og 70-tallet var det for eksempel vanlig med toppløse damer plassert på panserne under bilutstillinger i England, sier Jon Winding-Sørensen.

Les også: Nå skjer en elektrisk (r)evolusjon