FARLIG FEIL: Feilen på Takatas kollisjonsputer kan føre til at metallsplinter treffer passasjerer i bilen. Foreløpig er det 2012-modellen av S som kalles tilbake. Foto: Rune Korsvoll

Varsler nytt tilbakekall av Model S

Feil på kollisjonsputer hos Tesla

Bare to uker etter at 53.000 Tesla-eiere fikk varsel om bremsefeil, kalles nå nye biler tilbake på grunn av mulig farlig feil på kollisjonsputene.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av april sendte Tesla ut melding til 53.000 eiere av Model S og X om en mulig feil på bilens parkeringsbrems.

Stor test: Her er de beste sommerdekkene!

Feilen på den elektriske parkeringsbremsen kan føre til at det ikke er mulig å løsne bremsen igjen. Feilen kan oppstå på biler produsert mellom februar og oktober 2016, men Tesla har ikke fått rapporter om uhell eller skader som følge av dette.

I Norge ble det registrert rundt 3.500 Tesla Model S og X i 2016.

Les også: Teslas nye, lille bil koster 300.000

Nå kommer en ny tilbakekalling. En feil på gassgeneratoren til kollisjonsputen i Model S produsert i 2012, kan føre til at puten blåses opp for kraftig, slik at den skades. I tillegg kan metallbiter løsne og skade personer i bilen alvorlig.

I Norge ble det ikke ny-registrert noen Model S i 2012.

Tesla sier at modeller fra 2013 til og med 2016 er trygge, men at de sannsynligvis kommer til å bytte disse kollisjonsputene også for å være på den sikre siden.

Dersom alle Model S i Norge skal få ny kollisjonspute, er det snakk om 12.113 biler, pluss biler som er bruktimportert.

Tesla opplyser at tilbakekallingen er beordret av amerikanske myndigheter, men at man velger å bytte ut putene på de europeiske bilene også.

De aktuelle kollisjonsputene er produsert av japanske Takata, som bare i 2016 måtte bytte ut 40 millioner puter.

Les også: Dette er de ti elbilene med lengst rekkevidde

– De norske kundene som dette angår har allerede fått beskjed om å ta kontakt med sitt verksted, sier en representant for Tesla i Norge.

Hvor mange norske biler som disse tilbakekallingene gjelder, ønsker han ikke å kommentere.

Den siste tilbakekallingen dreier seg om forbindelsen mellom sikkerhetsbeltet og beltestrammeren, som kan føre til at beltet ikke klarer å holde igjen passasjeren i en kollisjon.