HOLDER FARTSGRENSEN: Bilen leser hastighetsskiltet og senker farten til lovlig nivå automatisk. Foto: Ford

Ny teknologi holder fartsgrensen automatisk

Intelligent fartsholder redder 40 liv i Norge – pluss en drøss førerkort

Høy fart er en viktig årsak til mange av dødsulykkene i trafikken. Nå får stadig flere biler intelligent fartsholder, som hjelper deg å holde fartsgrensen. Bare i Norge kan dette spare 41 liv i trafikken hvert år.

Publisert Sist oppdatert

Ford var en av de første med Intelligent Speed Assistance (ISA) som standard på Galaxy, Edge og S-Max.

Kameraet i frontruten leser hastighetsskiltene, sammenholder det med kartet i navigasjonssystemet og sender signal til bilens fartsholder om å redusere farten til lovlig grense automatisk.

Nå kommer stadig flere biler med ISA som standard.

Mercedes har det på sine S og E-modeller. Volvo på V90 og S90.

Til og med lille Citroen C3 har nå en form for intelligent fartsholder. Her må riktignok føreren bekrefte med å trykke på en knapp at han ønsker å holde den fartsgrensen som kommer opp på bilens instrumentpanel.

I de andre bilene reduseres hastigheten automatisk hvis du har aktivert systemet.

Med et hardt trykk på gasspedalen kan ISA overstyres for eksempel hvis du ønsker å kjøre forbi.

Flere modeller fra Citroën og Peugeot får nå dette systemet. I London skal ISA innføres som standard på alle busser.

Les også: Høy fart og mobilbruk får skylda for ulykkene

Kan spare 41 liv

– Bare i Norge kan en slik intelligent fartsholder spare 41 liv i trafikken hvert år dersom det innføres på alle biler. I tillegg vil det redusere forbruket og CO2-utslippet til bilparken med åtte prosent, konkluderer Truls Vaa og Terje Assum i Transportøkonomisk institutt (TØI).

De har studert åtte forskjellige innretninger som kan bidra til færre dødsfall og alvorlige skader i trafikken og konkluderer med at ISA er det mest effektive utstyret.

Studien ble gjennomført for tre år siden, og da hadde ikke forskerne tro på at bilprodusentene ville innføre slikt utstyr som standard på sine biler.

Nå er imidlertid akkurat dette i ferd med å skje.

At systemet kan hjelpe deg til å unngå fartsbøter eller tap av førerkortet hvis du ikke får med deg et hastighetsskilt, er nok en viktig årsak til dette.

Det har også stor betydning at EuroNCAP nå gir ekstra poeng til biler med ISA når de skal gi karater for hvor sikker bilen er.

Les også: Nesten 198.000 av oss tatt for lovbrudd i trafikken

97 prosent velger ISA

Fords Intelligente Hastighetsbegrenser er i ferd med å bli ett av de mest populære utstyrsvalgene i Europa.

– Også her i Norge har kundene oppdaget dette utstyret. I S-Max og Galaxy velger 97 prosent av kundene dette utstyrt. Det er ikke alltid like enkelt å holde oversikt over fartsgrensene, spesielt på veier der fartsgrensen varierer mye. For noen ender det med et blink fra fotoboksen. Hastighetsbegrenser fjerne noe av stresset ved å kjøre bil og sikre at sjåføren holder lovlig hastighet, sier informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Les også: Så høye er de nye fartsbøtene

– Det er fint å se at stadig flere biler på markedet får intelligent fartsholder som standard. Citroën viser at det er mulig å gjøre dette også på små, billige biler. Det er på høy tid at ISA blir standard på alle biler. Ford og Volvo bør få ros for at de har laget systemer som er enkle å bruke, slik at føreren kan ha fokus på kjøringen, sier Antonio Avenoso, som er sjef for EUs European Transport and Safety Counsil (ETSC).

Organisasjonen mener at systemet vil redusere antall kollisjoner i Europa med 30 prosent og antall døde med 20 prosent når innført i alle biler.