TENK SMART: Batterikapasiteten er dårligere i kulda, men du kan ta ladegrep som gjør at du får bedre rekkevidde. Foto: Shutterstock

Tilpass kjøringen om vinteren:

Sjekk 10 kalde fakta om elbil

En av fem nybilkjøpere har valgt elbil, men hvordan er elbilen som vinterbil?

Publisert Sist oppdatert

Er det slik at du bare kommer halvparten så langt på hver lading vinterstid, og må du kle på deg lue og votter før bilturen for ikke å begrense rekkevidden?

Svaret er:

Det kommer an på hvor langt du skal kjøre og hvor gammel elbil du har.

Les også: Vil du kjøpe brukt elbil? Still deg i kø

Varmeapparatet tar mye strøm, enten du har ny eller eldre elbil.

Men nye elbiler produserer kupévarmen fra egen varmepumpe som ikke tapper batteriet like mye som varmeapparatene på eldre elbiler.

Med eldre elbiler må du regne med at full varme i kupéen ikke er forenlig med rekkevidden du får på en sommerdag.

Nyere elbiler kommer med større batteripakker og stadig lengre rekkevidde.

Les også: Bruktbilguide - elbiler

Motors erfaring er at elbilens rekkevidde en sommerdag i 20 grader halveres når temperaturen synker til minus 10, og den reduseres ytterligere når det blir enda kaldere.

Den innvendige motstanden i batteriet øker i kaldt vær, faktisk dobles batterimotstanden fra +20 til -20 grader (SINTEF).

Økt indre motstand (tregere transport av ioner) gjør også at batteriet blir mindre mottakelig for lading, og ladeprosessen tar lengre tid.

Snø og slaps på veien øker rullemotstanden til hjulene, og vinterdekk har normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk. Dette er også en faktor som begrenser rekkevidden.

Her er 10 tips som kan øke rekkevidden: 

INNENDØRS: Parkerer inne i varm garasje. Da lades batteriet raskere, og du kan starte kjøringen med et varmt batteri. Det gir lenger rekkevidde. FORVARMING: Still inn ladetiden så bilen er ferdig oppladet når du skal kjøre, hvis du parkerer ute. Da er batteriet varmt, og du slipper å bruke strøm for å varme det opp. VARM BILEN PÅ LADING: Bruk varmeapparatet når bilen lades, slik at rutene er isfri og kupeen varm før du kjører. LAD BILEN NÅR DEN ER VARM: Da lader batteriet lettere. Fra +10 grader til -10 kan tiden det tar å lade til 80 prosent kapasitet fort være tre ganger så lang. LAD BATTERIET OFTE: Et tomt batteri lader tregere enn et batteri som er «halvfullt». RIKTIGE DEKK: Velg dekk med lav rullemotstand. I Motors vinterdekktest er forskjellen på dekket med lavest og høyest rullemotstand 5,3 prosent. RIKTIG LUFTTRYKK: Sjekk lufttrykket i dekkene. I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker. RATT- OG SETEVARME: Varmeapparatet i bilen sluker strøm. Kle heller på deg litt mer og bruke ratt- og setevarmeren i stedet for full effekt på varmeapparatet. TILPASS KJØRINGEN: Følg med på trafikken foran for å unngå kraftige oppbremsinger og akselerasjoner. En myk kjørestil kan spare 10 prosent energi. SENK HASTIGHETEN:På grunn av økt luft- og rullemotstand sluker høy hastighet rekkevidde. Motstanden blir doblet fra 70 til 100 km/t.