MEGET SPENNENDE: VWs nye T-Roc blir en av høstens mest spennende nye biler. Den passer smaken til norske bilkjøpere svært godt. Foto: VW

Vises på Frankfurt-utstillingen:

Seks nye, rimelige SUV-er skal friste oss i høst

De mest spennende nyheten på den store Frankfurt-utstillingen i september er små og mellomstore SUV-er. Det beste av alt: De kommer til Norge i høst og er biler som passer både lommebok og nordmenns smak.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn får tydelig ikke nok av høybygde biler med barskt utseende og lett ut og innstigning. Dermed vil trenden på Frankfurt-utstillingen passe perfekt.

Her er seks av de viktigste nyhetene:

VW T-Roc

VW T-Roc er en SUV i Golf-klassen som skal ta opp konkurransen med blant annet Mazda CX-3 og Toyota C-HR. Bilen vises for første gang på Frankfurt-utstillingen i september og kommer til Norge ikke så lenge etterpå.

Les også: VWs elektriske SUV går 500 kilometer

– I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir. Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

Da snakker vi foreløpig om biler med 190 hester bensin eller 150 hesters diesel under panseret. Minste motoralternativ blir en tre-sylindret bensinmotor på 115 hester. Prisene er ennå ikke klare, men for å være konkurransedyktig bør ikke T-Rock koste særlig mer enn 300.000 kroner i basisutgave.

Lysten på elbil? Vi har testet fire med god rekkevidde

Hyundai Kona

Kona blir den fjerde bilen i Hyundais SUV-familie. Den nye bilen er 4,17 meter fra støtfanger til støtfanger. Selv om dette er en liten SUV, har den høy bakkeklaring og høy sitteposisjon og kan leveres med firehjulstrekk.

Kona vil trolig vil den være i norske butikker rundt årsskiftet.

Foreløpig har ikke Hyundai avslørt noen ting om hva slags motorer og teknologi som finnes i bilen. Prisen er ennå ikke klar, men blir trolig som på en Hyundai i30. Det betyr at den starter på mellom 250.000 og 300.000 kroner.

Les også: Vi har tester fire kompakt-SUV'er

Kia Stonic

På vanlig SUV-vis er Stonic høy, med god oversikt fra førerplassen og bedre bakkeklaring enn en vanlig personbil.

Kia har ønsket å lage en bil som skiller seg fra mengden. Stonic er ny og frisk i utseendet, men under panseret er det mer tradisjonelle ting. 

 

Den mest aktuelle motoren for Norge blir en en-liters, tre-sylindret bensinmotor på 100 hester.

Prisen er foreløpig ukjent, men blir trolig ikke så mye mer enn 250.000 kroner i rimeligste utgave med forhjulstrekk.

Skoda Karoq

Karoq er Skodas nye, kompakte SUV. Den blir 4,40 meter lang, har plass til fem med et bagasjerom på 521 liter, ifølge Skoda. 

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – der begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye for Skoda. Motorene yter mellom 115 og 190 hestekrefter og det er trolig bensinmotorene som blir de mest populære i Norge.

– Vi starter salget i august. Dette er en mindre og rimeligere SUV, som vi har enda større forventninger til enn Kodiaq. Ikke minst fordi den får en pris som treffer flere kunder, sier sjefen for Skoda i Norge, Thomas Meiner til motor.no.

Opel Crossland X

I flere år har den lille flerbruksbilen Opel Meriva forsøkt å få innpass hos norske kunder – uten særlig hell. Nå etterfølges den av SUV-en Crossland X.

Den blir noe midt i mellom en SUV og en praktisk flerbruksbil og er tiltenkt kunder som vil ha et litt mindre barskt utseende på bilen.

Crossland X bygges på den samme plattformen som Citroen C3 Picasso og skal produseres i Spania. Crossland X kommer ikke i butikken før om noen uker.

Bilen har en 110 hesters bensinmotor under panseret og koster fra 239.900 kroner pluss registreringskostnader. 

Les også: I denne klassen vinner Golf «alltid»

Citroen C3 Aircross

Citroën er den sjette, kompakte SUV-en som presenteres i høst. Også den har høy bakkeklaring, høy sitteposisjon og god utsikt fra førerplassen. 

Citroën gir deg mulighet til å kombinere farger i mange varianter, noe som skal gi bilen et ekstra barskt utseende.

Bilen kommer bare med forhjulstrekk, men har såkalt Grip-kontroll som skal gi drivhjulene bedre grep på forskjellig underlag.

Under panseret kan du velge bensinmotorer fra 82 eller dieselmotorer fra 100 hester. Det betyr at C3 Aircross også bli ganske rimelig.

Sjekk testen: Her er fire prisgunstige plug-in-hybrider