Automatisk nødbrems redder liv:
Du bør ikke kjøpe bil uten dette utstyret
Automatiske nødbrems-systemer er på full fart inn i nye biler. Nå viser nye undersøkelser at disse er svært effektive for å hjelpe deg å unngå ulykker. Så effektive at du i dag ikke bør kjøpe en ny bil uten dette utstyret.
Bak betegnelsen AEB (automatic emergency brake) skjuler det seg et system som iverksetter full nødbrems automatisk når du er uoppmerksom på at bilen foran deg stopper eller senker hastigheten.
En radar, lidar (bruker infrarødt lys til hurtig å måle avstanden til bilen foran) eller ett eller flere kameraer overvåker trafikken foran bilen din mens du kjører.
Stadig flere av systemene kan også gjenkjenne fotgjengere og kan bremse for dem.
Noen kan til og med gjenkjenne syklister og store dyr, og iverksette en nødbrems.
Les også: Vi har testet fire elbiler med god rekkevidde
En undersøkelse fra amerikanske IIHS (Insurance Institute fir Highway Safety), viser at selv de enkleste av disse systemene, reduserer antall ulykker med 40 prosent.
En annen undersøkelse gjennomført av EuroNCAP og australske ANCAP, viser at disse systemene reduserer påkjørsler bakfra med 39 prosent i virkelig trafikk.
Den viser at systemene er like effektive både i lave hastigheter under 60 km/t og i hastigheter høyere enn dette.
Les også: Unge mister lappen ved mobilbruk
– Når vi ser hvor effektive disse systemene er for å redusere ulykkene, er dette noe som vi absolutt bør oppmuntre bilprodusentene til å montere i alle nye biler, sier Anders Lie, som er sjef for det svenske Vägverket.
Les også: Nå nødbremser Volvo for elgen
– Disse resultatene var avgjørende for at vi nå har AEB som et krav for å gi en bil toppscore – fem stjerner – i vår sikkerhetsrangering, sier Michiel van Ratingen som er sjef for EuroNCAP.
Det er rundt ti år siden de første bilene dukket opp med automatiske nødbrems-systemer.
Siden den gang er de utviklet betydelig og i dag kan de fleste bilprodusenter tilby dette utstyret.
Noen har valgt å ha dette som standard fra rimeligste modell, mens det fortsatt er noen som har det først på dyrere utstyrsvarianter.
Skal du kjøpe ny bil, bør du sjekke med selgeren om bilen har dette og om det både kan bremse for biler og myke trafikanter.
Det er også forskjell på i hvilke hastigheter systemene fungerer. Noen virker opp til 30 km/t, mens andre virker opp til motorvei-hastighet.
I fjor høst testet Motor systemene på bilene som var kandidater til Årets Bil i Europa 2017 for å finne i hvilke hastigheter de virker.