SMÅTT OG GODT: Nye Nissan Micra blir en tøff konkurrent i småbil-klassen. Produksjonen flytes nå fra India til Frankrike. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: NISSAN MICRA (2017)

En revolusjon fra Nissan

Nye Nissan Micra er nærmest en revolusjon sammenliknet med dagens utgave. Den kommer ikke til Norge før i mai, men er absolutt verd å vente på dersom du er på jakt etter en småbil.

Publisert

Nissan Micra var den første japanske bilen som kunne smykke seg med tittelen Car of the Year i Europa. Den vant konkurransen i 1993 og var da en småbil på en ny måte. Nye Micra var en av bilene vi hadde aller størst forventning til før den store Car og tje Year testen i Danmark i begynnelsen av oktober. Den innfrir på de fleste områder.

Les også: Nissan-eierne er de vennligste

Det nye, spennende utseendet er en ting. Micra blir en av de barskeste småbilene på veien og du har muligheter til å kombinere farger som passer din smak. Den er også 17 centimeter lenger og betydelig bredere enn dagens Micra. Det betyr at den har vokst en hel klasse. Baksetet er bra for to voksne og bagasjerommet overraskende stort. I vår testbil var det til og med et reservehjul. Det er smart, for en punktering i dag betyr ofte inntauing med bergingsbil og ventetid for nytt dekk.

Også innvendig er designet nytt og friskt. Det som kanskje overrasker oss mest er materialvalget, som gir en lun og god følelse. Dette er uvanlig i en småbil. I tillegg sitter vi godt. Det vil si; er du en lang person vil det nesten alltid være vanskelig å finne en god kjørestilling i en småbil. Slik er de også her. Bilen har utstyr som automatisk nødbrems for biler og fotgjengere, skiltleser og kameraer som gjør at du ”ser” alt som skjer rundt bilen. For å si det kort: Micra får nå omtrent det samme utstyret som storebror Qashqai.

Les også: Den store vintertesten med Nissan og 15 konkurrenter

Under panseret i vår testbil sitter det en bensinmotor med tre sylindrer på 90 hester. Den er energisk og passer god til bilen. Det er tydelig at Nissan også har lagt ned mye jobb i støydemping, for det er ikke mye vi høre til den typiske tre-sylinder-lyden, som enkelte konkurrenter plages med.

Nye Micra lanseres i de store markedene i Europa i februar, men kommer altså ikke til Norge før i mai. Derfor er prisen heller ikke klar. En konkurrent er VW Polo og den starter på i underkant av 200.000 kroner.