SLITES FORT: Behandler du dekkene feil, kan de være utslitt etter 15 000 kilometer. Behandler du dem riktig, kan de holde i 35 000 kilometer. Foto: Lasse Allard

Tipsene som sparer dekkene

En våt og kald sommer kan doble dekkenes levetid

Vil du at sommerdekkene dine skal slites minst mulig, bør du håpe på en kald og våt sommer. Da reduseres nemlig dekkslitasjen dramatisk, ofte så mye som 75 prosent, sammenliknet med om du kjører på varm og tørr asfalt.

Publisert Sist oppdatert

Les også: Dette er de beste og dårligste sommerdekkene

Et moderne sommerdekk vil du vanligvis kunne kjøre rundt 25 000 kilometer før det er utslitt. Med en «riktig» kjørestil, kan du få dekkene til å vare 10 000 kilometer lenger. Kjører du «feil» er dekkene utslitt mye tidligere. Det betyr at du selv bestemmer om du må kjøpe nye dekk etter 15 000 kilometer eller 35 000 kilometer. Og med en pris på fire nye dekk på 8000–15 000 kroner, sier det selv at det er mye penger å spare på å følge noen enkle råd for lang levetid.

Les også: Dekk med lovlig mønster er farlioge

Sommertemperatur eller nedbørsmengde er det ikke så mye du kan gjøre med. Bortsett fra kanskje å flytte nordover eller til Bergen. De andre tingene er noe du i høy grad kan påvirke selv.

Våt vei

Våt veibane reduserer dekkslitasjen betydelig. Og motsatt øker dekkslitasjen kraftig dersom du bare kjører på tørr veibane. Dersom du gjennom sommeren kjører 50 prosent på våt vei, får du dobbelt så mange mil ut av dekkene enn om veibanen er våt bare 10 prosent av tiden.

Les også: Dette er de beste dekkene for sportslige biler

Kalde dager

Utetemperatur er en annen viktig faktor som påvirker dekkenes levetid. Du oppnår bare 75 prosent av dekkenes levetid dersom temperaturen stiger fra 15 til 30 grader. Så i tillegg til en våt sommer, bør den også bli kald.

 Feil lufttrykk

Riktig lufttrykk i dekkene er absolutt nødvendig for å sikre at de lever lenge. Dersom du har 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vi levetiden halveres. I praksis vil det si: Kjører du med 1,8 kilos trykk (kg/cm²) i dekkene i stedet for 2,5 som ofte er vanlig, vil det halvere levetiden på dekket. En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer. Årsaken er at rullemotstanden blir betydelig høyere.

Høy hastighet

Jo fortere du kjører jo mer slites dekkene. Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker. Ved økt hastighet i sving, øker dekkslitasjen dramatisk. Øker du hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med 200 meters radius, seksdobles slitasjen.

Flere hestekrefter

Sterkere motor gir en økt evne til akselerasjon og dermed raskere slitasje av dekkene. En økning fra 100 til 120 hester, vil umiddelbart medføre 10 prosent kortere kjørelengde på dekkene.

Tung last

Overbelastning er en annen og ganske vanlig faktor som spiller inn. Ved å øke lasten i bilen med 10 prosent ut over det anbefalte, vil du bare oppnå 80 prosent av kjørelengden. Dette er et aktuelt tema for blant annet håndverkerbiler. Dersom den ekstra lasten ikke følges opp med ekstra lufttrykk i dekkene, kan slitasjen bli betydelig større.

Brems mykt

Det er ikke alltid du har mulighet til å påvirke hvor aggressivt du bremser. Likevel kan det være interessant å vite at dersom du reduserer stopplengden fra 100 til 50 meter, så firedobles dekkslitasjen.