20 MILLIONER: Denne Porsche 911 fra 1995 ble nylig solgt for 20 millioner kroner på en aukjson i Lonndon. Foto: RM Sothebys

Hva er det med Porsche-prisene?

Klassisk Porsche 911 solgt for 20 millioner

Prisen på klassiske utgaver av Porsche 911 har skutt i været de siste fire-fem årene. Nylig ble denne GT2-modellen fra 1995 solgt for 20 millioner kroner på en auksjon i England. En 1993-modell Turbo S ble solgt for 10 millioner kroner.

Publisert

– De bilene som oppnår en så høy pris, er ofte produsert i et lite antall, er i svært god stand og har lav kilometer. Dersom bilen i tillegg er brukt i racing av kjente sjåfører, gir det et ekstra løft i prisen, sier Espen Andersen, som er formann i Porsche Club Norge.

Den dyreste av de to bilene foran, er et eksempel på akkurat dette. Den er produsert i bare 57 veigående eksemplarer og er den siste av de ettertraktete utgavene med luftavkjølt boksermotor med seks sylindrer og dobbelt turbo. Begge de to nevnte bilene, pluss en 911 RS til rundt 7,6 millioner, skal ifølge Car Magazine ha blitt kjøpt av samme person – internett-investor Jan Kuom, som også var med på å grunnlegge WhatsApp.

Les også: Aston Martin for 80 millioner

– Vi har sett at prisene på klassiske Porscher har økt betydelig de siste fem-seks årene. De mest populære har vært 911-modeller fra før 1974 og GT2 eller GT3 modeller som er bygget i små serier. De luftkjølte utgavene er svært attraktive. Når vi får auksjonspriser som disse i London, bidrar de til å øke interessen for klassiske Porscher ytterligere, sier Andersen.

Les også: Bruktbilsalg for mange-millionærer

– Om taket nå er nådd for Porsche-prisene? Det er alltid vanskelig å spå om framtiden. Vi har kanskje sett at prisen har flatet litt ut det siste året. Når prisen på klassiske 911-utgaver begynner å bli såpass høy, så begrenser antall kjøpere seg automatisk. De neste årene blir det spennende å se hva som skjer med  Porscher med frontmotor – som 944 og 968. Disse er fortsatt rimelige å kjøpe og vil ganske sikkert stige i verdi. Så lenge bilen heter Porsche, taper du ikke penger på den, pleier jeg å si.

– Jeg vet også at en del har importert 911-modeller fra Japan. Her har det vært status å kjøre Porsche med venstre-ratt. Nå begynner disse bilene å bli såpass gamle at de er vanskelig å få registrert på grunn av strenge avgassregler, sier Andersen.

Les også: Ti biler som forandret verden

Det er for øvrig ikke bare klassiske Porsche-modeller som har økt i verdi den siste tiden. Ferrari har lenge vært et svær godt investeringsobjekt. Det ser ut til at en del mennesker med mye penger nå investerer i klassiske biler i stedet for i finansmarkedet. De siste årene har det vist seg å gi betydelig bedre avkastning.