PRAKTISK: Opel Astra Sports Tourer er først og fremst praktisk, men også full av spennende utstyr. Foto: Rune Korsvoll

Opel Astra Sports Tourer

Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

Opel Astra Sports Tourer er praktisk. Men det er ikke det mest imponerende. Bilen er full av nyttig utstyr, har kjøreegenskaper som overgår de fleste, og det til en svært attraktiv pris.

Publisert

Mer bil en dette får du ikke for250.000 kroner … hvis du velger den billigste, eller 350.000 kroner … hvis du kjøper den dyreste. Med et bagasjerom på 540 liter, vil Astra Sports Tourer være praktisk nok for en familie med ett eller to barn. Det er selvfølgelig viktig for mange. Men den samme familien vil også sette pris på sikkerhetsutstyret som Opel Eye fører-assistentpakken inneholder: Automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling på frontruten, trafikkskilt-leser, vinglevarsler og aktiv styring, som hjelper deg inn igjen i kjørebanen. I tillegg er mye komfort-utstyr inkludert. Med en 105 hesters bensinmotor koster en bil med dette utstyret fra 270.000 kroner.

Les også: Motor tester fem rimelige stasjonsvogner med god plass

Vi har nettopp kjørt en 136 hesters turbodiesel med automatgir, sportsseter i skinn, stor berøringsskjerm med ryggekamera, oppgradert lydanlegg, bakluke med fot-sensor og ikke minst adaptive LED hovedlys som gjør at du kan kjøre på fjernlys hele tiden. Lyktene blokkerer automatisk ut møtende biler og gir maksimalt lys langs veikantene. I tillegg parkere bilen seg selv. Prisen for denne er 339.900 kroner. Det enste ekstrautstyret vi kan tenke oss på denne bilen er massasje i førersetet. Det koster 4.000 kroner. I det siste har vi kjørt tester av langt dyrere Audi og Mercedes-modeller. Ingen av dem har vært i nærheten av å ha tilsvarende utstyr. Da er det snakk om ekstrautstyr til 100.000  – 200.000 kroner.

Les også: Opel slår tilbake med ny elbil og SUV

På veien er Astra Sporta Tourer en morsom bil å kjøre. Først og fremst på grunn av de stabile og presise egenskapene til understell og styring. Den oppfører seg svært stabilt og udramatisk i kritiske manøvrer i høy hastighet Nylig kjørte kollega AutoBild i Tyskland en test av 14 bilmodeller med ferie-last. Der ble Astra vinneren, foran langt dyrere og større biler som blant annet Audi Q7, BMW X1 og Ford S-Max. På landeveiene er styringen såpass presis at den kan føles litt vinglete før du venner deg til den. På dårlig asfalt kan den også føles litt stump i fjæringen. En forklaring kan være at testbilen har 18-tommers hjul.

Opel oppgir forbruket til vår testbil til 0,46 liter på mila. Vi fikk 0,49 på blandet kjøring.

DATA

Pris: Testbil 1,6 D Premium aut. – kr 339.900,- inkl. reg. kostnader. Motor: Turbo-diesel 136 hk + automat. 0,46 l/mil – 122 gr.CO2/km blandet. Bagasje: 540 lit. Lengde: 4,70 m