FEM BILER: Bare fem Troll ble bygget før fabrikken i Lunde gikk konkurs i 1958. Fire eksemplarer av den norske sportsbilen er fortsatt bevart. Foto: Stiftelsen Troll-bil Lunde

Norsk bil-eventyr

60 år siden trollet sprakk

Den var ment å bli den første serieproduserte bilen i Norge, men ble i stedet historien om et Troll som sprakk. I år er det 60 år siden eventyret startet i Lunde i Telemark.

Publisert

Historien om den norske Troll-bilen starter med historien om agronom Per Kohl-Larsen, som etter mange år i utlandet, blant annet som kaffedyrker i Afrika, kommer hjem til Norge på begynnelsen av 1950-talle og oppdager at bilrasjoneringen etter krigen gjør det vanskelig for folk å kjøpe bil. Han bestemmer seg for å starte bilproduksjon. Kohl-Larsen kjøper støpeformene til tyske Trippelwagen og får med seg Erling Fjugstad og Bruno Falch til Lunde i Telemark, hvor kommune er meget interessert i å få etablert nye arbeidsplasser. Kommunen sørger både for gratis lokaler og et lån på 25 000 krone som skal være rente- og avdragsfritt i fem år.

Volvo-unnfanget i et krepselag

I oktober 1956 ble første Troll vist fram. Frammøtt presse sammenliknet den med Porsche og Citroën. Å få ferdig den første kjørbare bilen tok litt lenger tid. Men i januar 1957 satte Per Kohl-Larsen seg i den første bilen, kjørte til Oslo og parkerte og låste bilen foran Stortinget. Dette gjorde han i protest mot at politikerne ikke tok en avgjørelse på hans forespørsel om økonomisk støtte til prosjektet. Historien har senere blitt til at plastkarosseriet hadde krympet i kulda, slik at dørene ikke lot seg åpne igjen når bilen skulle flyttes fra Stortinget. I følge Kohl-Larsen medfører ikke dette riktighet.

Funnet under en hekk - solgt for 700.000

 I mai 1957 fikk den første kunden overlevert sin Troll, førstegevinsten i Norsk Studentersamfunns lotteri. Bilen hadde en 0,7 liters tysk Gutbroth totaktsmotor på 30 hester, som ga en toppfart på 130 km/t og et forbruk på 0,5 liter på mila. Med uavhengig fjæring på alle hjul og bensin-innsprøytingssystem fra Bosch, var dette en ganske moderne sportsbil. Plastkarosseriet var enkelt å bygge og bidro til den lave vekten på 700 kilo. Prisen skulle være mellom 10 000 og 13 000 kroner, Til sammenlikning kostet en Folkevogn 12 150 kroner i 1957. Fem Troll-biler rakk fabrikken å bygge før pengene tok slutt og konkursen var et faktum. Fire er fortsatt bevart.

Hva var det så som gjorde at Troll ikke ble den første serieproduserte bilen, men heller en kuriositet i norsk bilhistorie? Først og fremst den dårlige økonomien i prosjektet, men også at Handelsdepartementet bare ga tillatelse til produksjon av 15 biler total. Da avslaget fra myndighetene på søknaden om støtte endelig kom, het det nemlig noe sånt som at "en omfattende norsk bilproduksjon vil ødelegge handelsbalansen med Øst-Europa".

(Kilde: Stiftelsen Troll-bil Lunde)