BESTE KJØP: Dacia Duster vinner kanskje ikke på komfort, men den er billig, robust og har de samme garantiene som konkurrentene. Årets beste bilkjøp? Foto: Rune Korsvoll

Motor har prøvekjørt Dacia Duster:

En ujålete folkevogn

Dacia Duster er en bil fri for jåleri. Med firehjulstrekk, dieselmotor og bra innvendig plass, gjør den transportjobben 100 000 kroner billigere enn noen av konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Dacia eies av Renault, bygges i Romania og har vært i salg i Finland og Sverige i noen år allerede.

Til Norge kommer den nå fordi den er billig og fordi Renault selv ikke har en bil i det sterkt økende firehjulstrekk-segmentet.

På prislappen står det fra 259 900 kroner, men inkludert frakt, vinterhjul og hengerfeste passerer den nok 280 000 kroner. Likevel er dette superbillig.

En Nissan Qashqai 4x4 med dieselmotor koster 380 000 med det samme utstyret. Norges mest solgte firehjulstrekker, VW Tiguan, koster rundt 410 000 kroner – riktignok med en 140 hesters diesel.

Dacia Duster er på størrelse med disse konkurrentene – det vil si 4,32 meter lang. Under panseret finner du en dieselmotor på 109 hester fra Renault. Den gir egentlig de kreftene du trenger til daglig og har et forbruk på 0,56 liter på mila på blandet kjøring. Den sekstrinns manuelle girkassen har et førstegir med svært lav utveksling. Det fungerer som er rent krabbegir, men er utmerket når du skal trekke i gang med tung henger (opptil 1500 kilo). Det er også perfekt når du kjører opp og ned bratte bakker. Igangkjøring med tom bil skjer best på andregir. Firehjulstrekken kommer fra Nissan og er den samme som sitter i Qashqai. Med et lite ratt mellom setene kan du velge om du vil kjøre med bare forhjulsdrift, automatisk firehjulstrekk eller i en såkalt ”lock”-funksjon som skal sørge for enda bedre fordeling av trekkraften til de hjulene som har best grep. Bakkeklaringen på over 20 centimeter er på linje med de beste.

Hva er det så som gjør Dacia Duster så billig? Først og fremst fordi den bygges i et land med meget lave arbeidskostnader. Men også fordi den er enklere utstyrt enn mange av konkurrentene. Den har klimaanlegg, men det er manuelt slik at du selv må justere inn nivået på varmen. Rattet kan ikke justeres i lengderetningen. For noen kan det gi en litt dårligere kjørestilling. Duster har ikke ryggekamera eller sensorer som piper når du nærmer deg en hindring. Du må faktisk snu på hodet når du rygger. Stålfelger er standard. Duster er 200 kilo lettere enn VW Tiguan, noe som gir litt gunstigere avgifter. Et skikkelig reservehjul er standard. Det stjeler noe av plassen i bagasjerommet, men er nyttig i en bil som skal brukes på dårlige veier. Også kraftige takrails får du på kjøpet.

Duster har ikke alle de aktive sikkerhetssystemene som driver prisen i været på moderne biler. Men den har antisladdsystem, kollisjonsputer foran og på sidene. I EuroNcaps kollisjonstest får bilen bare tre av fem mulige stjerner. Den trekkes mye for sikkerheten for fotgjengere og for at den testete utgaven ikke hadde ESP-system. Det er standard i Norge. Men ble fikk også trekk for at belastningen på brystet og nakken til føreren var høyere enn ønskelig. I nødstoppstatistikken til tyske ADAC, kommer Dacia ut med gjennomsnittlige resultater. Våre kolleger i svenske Vi Bilägare  skryter av rustbeskyttelsen til Duster. Å spå verditapet til bilen i Norge er vanskelig. Normalt vil et nytt, ukjent bilmerke ha stort verditap, men i motsatt retning er en rimelig bil med firehjulstrekk svært populær på bruktmarkedet.

DATA

Pris: Fra ca. kr 259.900 ,- + reg. kost (4x4 Cdi). Motor: Turbodiesel 109 hk + manuelt gir, 0,56 l/mil, 145 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,32 m. Bagasjerom: 408 lit.