ELEGANT: Ford Mondeo Vignale Hybrid er svært elegant og byr på mye komfort på landeveien. Foto: Rune Korsvoll

Vi har prøvekjørt Ford Mondeo Hybrid:

Et overraskende møte med en elegant hybrid

Dette er en av de mest elegante hybrid-bilene vi vet om. Likevel er det kanskje den som færrest har hørt om og setter på handlelisten. Ford Mondeo Hybrid fortjener en bedre skjebne.

Publisert Sist oppdatert

+ Høy kjørekomfort. Mye utstyr. Rimelig pris.

- Lite bagasjerom. Forbruk i forhold til oppgitt.

Nordmenn kjøper ofte stasjonsvogner når det skal handles bil i denne klassen. Mondeo Hybrid leveres bare som firedørs sedan og har derfor et handicap i utgangspunktet.

Likevel er den så elegant at det frister å gi opp det praktiske og gå for en sedan for en gangs skyld.

Innvendig får vi en følelse av høy kvalitet. Materialvalget er fint og designen elegant og oversiktlig.

I tillegg har vår Vignale-utgave alt tenkelig utstyr: Oppvarmet frontrute er deilig når kuldegrader og regn har lagt et is-panser over hele bilen, dynamisk fartsholder sørger for riktig avstand til bilen foran, skinnseter med elektrisk regulering av kjøling er fint en varm sommerdag og metallikk-lakk som standard er sjelden vare.

Les også: Nye Ford Fiesta er en liten kjøremaskin

Vi sitter godt i setene og kjørekomforten på landeveien er god. Det inkluderer et lavt og behagelig innvendig støynivå.

Et trinnløst automatgir er standard og bidrar ytterligere til god kjørekomfort.

Hybridsystemet består av en firesylindret bensinmotor på 140 hester pluss en elektrisk motor, som til sammen gir deg 187 hester å rutte med. Det er mer enn nok krefter til å gi rask akselerasjon både i lyskryss og ved forbikjøringer.

Til tross for at den fikk en solid prisøkning fra nyttpår, er prisen fortsatt god. Med Titanium-utstyr, som er det vanlige toppnivået til Ford, koster Mondeo Hybrid 365.000 kroner ferdig på veien. Det er mye bil for pengene.

Vår enda bedre utstyrte Vignale er noe dyrere, men 422.600 kroner føles heller ikke som noen upris.

Les også: Dette er bilene som klarer seg best på barskt vinterføre

Bilen har bare én svakhet, og den er heller ikke ubetydelig: Den er ikke bygget som hybrid fra bunnen av.

Det betyr at Fords ingeniører har måttet ty til bagasjerommet for å få plass til batteripakken. Den er ikke på mer enn 1,4 kWh, men stjeler likevel såpass mye plass bak at rommet ikke er større en 383 liter. Det er bare litt større enn i en VW Golf.

Norges mest kjente hybridbil, Toyota Prius, har til sammenlikning 502 liters bagasjerom.

Forbruket er heller ikke imponerende lavt. Da vi kjørte bilen, riktignok på vinterføre med noen kuldegrader i lufta, noterte vi 0,72 liter på mila i en blanding av motorvei og bykjøring.

Dette er relativt mye mer enn de 0,40 liter på mila som fabrikken oppgir.

Les også: Så mye bruker bilene i virkeligheten

Noen god forklaring på hvorfor forbruket er såpass mye høyere enn for eksempel i Prius (vi har målt den til 0,43 liter på mila), har vi ikke. Batteripakken er omtrent like stor. Noe kan skyldes at Mondeo er litt tyngre. Resten kan komme av bedre styringssystemer i Prius.

Uansett:

Mondeo Hybrid er absolutt en bil å sette på listen over biler å testkjøre dersom du skal handle ny bil i denne klassen og behovet for plass ikke er velddi stort. 

DATA

Pris: Testbil Ford Mondeo Vignale Hybrid – kr 405.000,- . Motor: firesyl. bensin + elmotor, 187 hk + automatgir, forhjulstrekk. 0,40 l/mil, CO2 92 gram/km blandet. Lengde: 4,87 m. Bagasjerom: 383 lit.