NY GENERASJON: Fjerde generasjon Mitsubishi Outlander er allerede vist i Nord-Amerika. Finnes det en mulighet for at den kommer hit?

«Mitsubishi kan bli i Europa»:

Rykteflom om comeback for Mitsubishi Outlander

Sjansene vokser for at populære Mitsubishi Outlander får forlenget liv i det europeiske markedet.

Publisert

Ifølge Financial Times skal partene i alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi ha funnet en løsning som innebærer at lillebror Mitsubishi fortsetter aktiviteten i Europa.

Den britiske finansavisen skrev nylig at de tre bilprodusentene var kommet til enighet om en rammeavtale som i praksis kansellerer Mitsubishis plan om å trekke seg ut av Europa, som vi omtalte i fjor.

Som lyn fra klar himmel kom i fjor beskjeden om at salget av den populære ladehybriden Outlander skulle stanse i Europa – samtidig som Mitsubishi forberedte lanseringen av fjerde generasjon i både USA og Asia.

Interne gnisninger

Det skal være ha vært kraftig press fra de to alliansepartnerne som førte til at Mitsubishi ga etter og gikk med på et nytt Europa-prosjekt, som blant annet innebærer produksjon av biler i Frankrike.

Det er to personer «med god kjennskap til saken» som har informert Financial Times om avtalen.

Partene skal ha kommet til enighet tidlig i forrige uke.

Men de samme kildene understreker at det stadig kan komme hindringer i veien.

Franske følelser

Alliansen mellom de tre bilprodusentene har knirket i sammenføyningene ved flere anledninger helt siden den mektige toppsjefen, Carlos Ghosn, ble arrestert i 2018 og i fjor greide å rømme.

I dag holdes den sammen ved at Renault eier 43 prosent av Nissan, mens sistnevnte eier 34 prosent av Mitsubishi Motors.

Underveis i prosessen har imidlertid de to japanske selskapene uttrykt bekymring over at avtalen først og fremst har som mål å bedre industrikapasiteten i Frankrike for Renault – og dermed sikre arbeidsplasser og score politiske poeng overfor franske myndigheter.

Den franske staten eier 15 prosent av Renault.

Kommenterer ikke

Den nye toppsjefen i Renault har uttalt at alt som kan bidra til mer effektiv utnyttelse av alliansens produksjonskapasitet må undersøkes og at mer produksjon for alliansepartnerne ved Renaults franske produksjonsanlegg vil vurderes.

Mens Mitsubishi i Storbritannia sier til avisen at beslutningen om at det fremtidige modellprogrammet opphører står ved lag, har verken Renault eller Nissan ønsket å kommentere det de omtaler som «spekulasjoner».