MYE, MEN IKKE ALT…: En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men er for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

VW GOLF GTE

På norsktoppen, med god grunn

Rimelig i pris, lavt forbruk og sportsbilfølelse i svingene gjør Golf GTE til en sikker hit på norske veier.

Publisert Sist oppdatert

VW Golf GTE plug-in 2017

79 poeng

VW Golf GTE. Firesylindret turbo bensinmotor 150 hk/110 kW. Elmotor 102 hk/75 kW. Totalt 204 hk/150 kW. Toppfart: 222 km/t.

Komfort 8/10

Automatgir bidrar til komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag. Lav innvendig støy. Gode seter, god oversikt over instrumentpanelet. Koppholdere og armlener som standard.

Design 7/10

Bilen har et klassisk VW-design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Passaten.

Kjøreegenskaper 9/10

Det er umulig ikke å trives bak rattet i Golfen. Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene og stabilitet på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er meget god.

Miljø og forbruk 8/10

Rekkevidde: 22 km. mot oppgitt 50. Forbruk: 0,18 l/mil mot oppgitt 0,16, og det er testens laveste. CO2-utslipp: 41 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

Utstyr 7/10

Greit med komfort-utstyr og det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Hengerfeste. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler etc. koster ekstra.

Praktisk 6/10

Setene passer de fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. Bagasjerom på kun 272 l. Koppholder og armlene mellom setene. En av to testbiler som kan trekke henger.

Pris 9/10

Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og en gunstig nybilpris. Den er kun kr. 50.000 dyrere enn rimeligste Golf og har greit med utstyr som standard.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner i EuroNCAP. 94/89 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 65 prosent og det trekker litt ned.

Annenhåndsverdi 8/10

Meget populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 4/6 poeng i forhold til klassen.

VW Golf er den suverene bestselgeren i Norge, og nå finnes den i nesten alle varianter:

Med bensin- og dieselmotor, ren elektrisk og som ladbar hybrid.

For kun kr. 50.000 mer enn den aller billigste Golf-modellen med 110 hesters bensinmotor, får du mye bil for pengene.

Bensin- og elmotoren har en samlet effekt på 204 hester, som gir svært raske akselerasjoner i alle situasjoner.

Den føles nesten som en sportsbil på svingete veier!

PERFEKT LIGHT: Førerplassen og kjørefølelsen i VW Golf er bortimot perfekt.

Fabrikken lover 50 kilometer på strøm, men på vår 36 kilometerlange testrunde i - 6 grader, kom vi 22 kilometer før bensinmotoren startet og det er lengst av fire plug-in-hybrider vi testet i vinter.

Vi noterte et forbruk på 0,18 liter på mila, noe som er rett i nærheten av oppgitt forbruk på 0.16, og testens laveste. Med denne Golfen kan man klare de daglige gjøremålene på en svært miljøvennlig måte, også vinterstid.

Det er vanskelig å finne noen som ikke trives bak rattet i en VW Golf.

Setene passer de aller fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. I det hele tatt gir bilen en svært god kjøreopplevelse.

En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men blir for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Likevel er vi ikke overrasket at også denne utgaven er en salgsvinner allerede.