MYE Å HUSKE: Sjekk ekspertenes råd før du handler bruktbil. Vi har spurt forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Danske Bank (oppe til venstre), leder Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF og Thomas Iversen i Forbrukerrådet (oppe til høyre) om gode tips. Foto: Geir Olsen

Vær obs på fellene:

Ekspertenes beste råd for kjøp av bruktbil

Det omsettes nærmere en halv million bruktbiler i Norge hvert år. Skuffelsene og klagesakene i etterkant er mange og økende. Dette er ekspertenes beste råd for å unngå trøbbel.

Publisert Sist oppdatert

– For mange ender bil opp med å bli et følelsesstyrt kjøp. Det er ikke så smart. Mitt første råd er å definere hva slags bil du eller dere har behov for, sier Cecilie Tvetenstrand, forbrukerøkonom og finansiell rådgiver i Danske Bank.

– Er det en bil som først og fremst skal brukes i hverdagen? Hvilken rekkevidde holder dersom dere skal kjøpe brukt elbil? Hvor stor trenger bilen å være og hvor sterk motor trenger den å ha?

– Det er lettere å unngå fristelsene dersom man har tenkt nøye gjennom behovene på forhånd, understreker forbrukerøkonomen.

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Når det gjelder lån til bil er hovedregelen logisk nok at jo mer egenkapital du har, jo bedre blir lånebetingelsene.

– Har du under 35 prosent egenkapital vil du som regel få en høyere rente på billånet, sier Tvetenstrand.

– Hvilke grenser de forskjellige bankene opererer med vil variere, fortsetter hun.

– Ofte vil jo også et billån bli sett i sammenheng med andre engasjement du har med banken. Velger du å inkludere lån til bilen i boliglånet ditt med lavere rente bør du huske å tilpasse nedbetalingsplanen tilsvarende et billån. Hvis ikke kan du ende opp med å betale på en bil du ikke lenger har... Biler vil falle i verdi og byttes som regel ut oftere enn tiden det tar å nedbetale boliglånet.

Cecilie Tvetenstrand understreker et viktig poeng til slutt:

– Dersom du skal ta pant i bil kan du bare kan ta salgspant én gang – og det er når du kjøper den.

Les også: Sjekk elbilen som går fire mil når batteriet viser «0 prosent»

Vær obs på heftelser og skriv kontrakt 

Vigdis Svennungsen, leder av NAF Advokat, er enig med Tvetenstrand i at noe av det første du bør tenke på er hvilke behov for transport en bil skal dekke.

– Ellers er et råd vi ikke kan gjenta ofte nok rådet om at du bør prøvekjøre og undersøke bilen nøye før du kjøper den. Og sjekk bilen for heftelser. Det kan du enkelt gjøre i Brønnøysundregisteret

– Hvordan gjør man det?

– Du sjekker det enkelt på registreringsnummeret i Brønnøysundregisteret. I verste fall kan du miste bilen i tvangssalg fordi eventuelle heftelser følger bilen, sier Svennungsen.

Les også: «Vil du bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler»

Sikre deg rettigheter og husk forsikring

Vigdis Svennungsen understreker også at det er viktig å skrive kontrakt.

En selvfølge tenker du kanskje, men det er NAF-advokatenes erfaring at svært mange ikke skriver kontrakt.

– I en kontrakt stadfestes det hva som er avtalt og du har et bevis for at kjøpet er inngått. Du kan bruke en kontrakt fra NAF, eller en annen kontrakt, men vær obs på eventuelle formuleringer om at man fraskriver seg enhver reklamasjonsmulighet. Ikke kryss av for det.

– Ved privat kjøp og salg har du rettigheter etter kjøpsloven. Dersom selger tar som forbehold om at bilen selges som den er, skal det litt mer til for å nå fram med en klage. Du er likevel ikke uten rettigheter dersom det oppstår problemer med bilen, påpeker Svennungsen.

Les også: Det kan bli dyrt hvis du ikke følger denne regelen

– Hva hvis bilen eksempelvis har vært kondemnert?

– Det er ikke ulovlig å selge en bil som har vært kondemnert, men det skal opplyses om dette. Hovedreglene er at du har grunn til å reklamere dersom en selger har holdt tilbake opplysninger, eller at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du har grunn til å forvente.

Ellers minner advokaten i NAF om at det er viktig at kjøper tegner forsikring fra og med kjøpsdagen, for å unngå gebyrer.

– Hva slags forsikring du trenger vil varierer fra bil til bil. Her må du også vurdere og det kan lønne seg å innhente tilbud fra flere selskaper. Det kan enkelt gjøres på nett, sier Vigdis Svennungsen.

Les også: Dette betyr varsellampene på dashbordet

Bruktbilkjøp er risikosport

Teknisk konsulent Audun Bergerud mener det å kjøpe bruktbil er og blir en risikosport.

– Jo eldre bilen er og jo flere kilometer den har gått, jo større er selvsagt risikoen.

Når det er sagt understreker Bergerud at du kan ta grep for å minimere risikoen.

– Sørg for å prøvekjøre og få tatt en ordentlig kontroll av bilen før du kjøper den, for eksempel en NAF-test. Selv om du er «beskyttet» av kjøpsloven ved privatsalg og forbrukerkjøpsloven hvis du kjøper av en profesjonell forhandler, så er dette mot unormale feil. Jo eldre bilen er, og jo flere kilometer den har gått, jo færre feil kan regnes som unormale, sier Audun Bergerud.

Han råder ellers bruktbilkjøpere til å dobbeltsjekke at bilen har alt utstyr den er annonsert med, som for eksempel ryggesensor og DAB pluss radio. En vanlig DAB-radio som enkelte bruktbiler har vil ikke funke.

– Vi har erfart at en del kjøpere har brent seg på dette med DAB-radio.

– Hvilke bruktbilkjøp er de beste?

– Det er nesten et umulig spørsmål. Det spørs hva du skal ha den til og hva du forventer. En bil koster i utgangspunktet mye penger. Du kan være heldig å få en bil til 50.000 som er blitt veldig godt tatt vare på, men prisen vil oftest reflektere det du får. Kronemessig kan det være fornuftig å kjøpe en bil som er et par-tre år gammel, hvor prisen har falt betydelig fra nybilprisen.

Les også: 10 ting du bør vite om bompenger

Mindre risiko, men også dyrere

Kjøper du fra profesjonell forhandler har du da garanti fra leverandør opp til bilen er fem år gammel (nybilgaranti, red.anm.), og fem års reklamasjonstid fra den datoen kjøpet er gjort.

– Sjekk garantivilkårene. Kjøper du fra forhandler kan du ofte få med en form for garanti utover reklamasjonsretten. Du har generelt bedre forbrukerrettigheter når du kjøper fra en profesjonell forhandler, ulempen er at du må betale mer. Røft regnet vil forskjellen være på rundt 15 prosent, sier Audun Bergerud.

Kjøp og salg av bruktbil dominerer blant sakene som NAF Advokat og teknisk avdeling hjelper medlemmene med, med over 10.000 saker i året.

– Utpeker handler mellom private seg ut?

– Nei, jeg vil si det fordeler seg ganske likt mellom handler mellom private og profesjonelle og private. Men man skal også være klar over at alle «profesjonelle» ikke er det i praksis, så sjekk gjerne rundt en bilhandler som framstår som «profesjonell».

Les også: Her er leasingfellene du bør passe deg for

Thomas Iversen er seniorrådgiver og jurist i Forbrukerrådet, hvor de i likhet med hos NAF opplever et økende antall henvendelser om kjøp og salg av bruktbil. 

– Mitt generelle råd er også å kjøpe bil med hjernen og ikke med hjertet. I dag er det store muligheter for å finjustere søk etter bil, for eksempel på girkasse, drivstoff og antall dører. Paradoksalt nok ser vi at muligheten for å spisse søke samtidig gjør det lettere å la seg rive med ...

– Er det mulig å avbestille en bil?

– Da kan du fort komme til å måtte betale et gebyr. Dette er vanligst på nye biler, men forekommer også for brukte biler.

Dersom du kjøper av en profesjonell aktør råder Iversen til å forklare situasjonen overfor en forhandler dersom du har bundet deg til et kjøp og skulle ønske å avbestille. Også mellom private er det slik at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men det er mer jobb for begge parter å «bevise» dette i ettertid.

Og – hvis man snur på mynten, og føler at man har gjort et godt kjøp – har Iversen følgende råd:

– Jeg ville fulgt opp med en gang på SMS, med en spesifikasjon på hvilken bil det gjelder og at selger har sagt ja takk til summen dere er blitt enige om. Vi ser at både kjøpere og selgere på det private markedet shopper litt her og litt der ...

Les også: Ut på tur? Her er de gode veikroene

Ikke kjøp når du er i tvil

Et annet råd fra juristen i Forbrukerrådet er å sjekke når bilen sist var på EU-kontroll sist, og at antall kilometer er stigende fra kontroll til kontroll.

– Hvis antall kilometer synker bør varsellampene lyse, selv om det kan skyldes noe legitimt, som bytte av motor. Men da er det viktig å få kartlagt dette.

Det siste rådet fra Thomas Iversen er at hvis du er i tvil, og eventuelt ikke ønsker å investere i en test av bilen, så bør du kanskje la være å kjøpe bilen.

Èn ting er sikkert, det kommer flere biler.