<b>NYKOMMER: </b>Velkjent skall, men ny teknologi under panseret på Citroën C5.
NYKOMMER: Velkjent skall, men ny teknologi under panseret på Citroën C5.

Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross ladehybrid

100.000 rimeligere enn rivalene med 4x4

Citroëns nykommer dekker hverdagsbehovene dine på strøm. Men du må velge mellom maks framkommelighet og maks bagasjekapasitet.

Publisert Sist oppdatert

Citroën C5 Aircross hybrid

  • Opptil 55 km. rekkevidde på strøm
  • Forhjulstrekk.
  • 225 hk/360 nm.
  • Pris: 399.900 («Feel») og 429.900 («Shine»)
  • C5 er grunnleggende samme bil som Peugeot 3008, Opel Grandland og DS 7 fra samme konsern.

Det går en grense for hvor mye folk er villig til å betale for et bilmerke som per definisjon ikke tilhører de mer prestisjetunge.

Og så går det en grense for mye folk er villige til å betale for firehjulsdrift.

Et sted i denne problemstillingen finner vi Citroën C5 Aircross som ladbar hybrid.

Den koster fra 399.900 kroner. 429.900 kroner i den best utstyrte - og mest attraktive - versjonen.

Det er rundt 100.000 kroner under tilsvarende utstyrte rivaler med firehjulsdrift.

Bred kundegruppe

Hybridteknologien er tidsriktig. Den offisielle rekkevidden er opptil 55 km på strøm.

Også det kompakte SUV-karosseriet med de tøffe effektene appellerer til en bred europeisk kundegruppe.

Men i motsetning til sine søsken fra PSA-konsernet (Peugeot, Opel og DS - i tillegg til Citroën), så har Citroën valgt å droppe firehjulsdriften og nøye seg med én elmotor.

Det har sine opplagte fordeler og ulemper, slik denne teknologien fungerer i dag.

Fordelen ved firehjulsdrift er ganske opplagt: Framkommeligheten på vinterføre.

<b>JUSTERBARE</b>: Baksetene kan skyves individuelt 15 centimeter. Det gir høy fleksibilitet både for passasjerer og bagasje.
JUSTERBARE: Baksetene kan skyves individuelt 15 centimeter. Det gir høy fleksibilitet både for passasjerer og bagasje.

Konkurrentene svikter

Men to elmotorer, firehjulsdrift og større batteripakke tar også plass. Og i en bil er det stort sett bare i bagasjerommet det er plass til overs.

Derfor svikter, etter Motors oppfatning, nevnte 3008 og Grandland i den praktiske delen av de øvelsene man utsetter en familiebil for.

Når bagasjevolumet reduseres fra 520 til 395 liter, så er vi på differanser som fort kan være avgjørende for en barnefamilie som skal ha med en barnevogn.

Eller et eldre par som skal ha med barnebarna i ny og ne – i tillegg til hundeburet.

Baksetet justerbart

I C5 Aircross er ikke inngrepet like brutalt. I utgangspunktet et bagasjevolumet på ladehybriden 415 liter. Det er heller ikke imponerende.

Men med tre individuelt skyvbare bakseter, kan dette justeres.

Skyver du alle setene maksimalt fram, så har du plutselig 600 liter. En C5-eier kan altså få med seg 600 liter bagasje i sin fleksible femseter, mens de to andre må klare seg med 390 liter og et fastlåst baksete.

<b>TRIVELIG: </b>Citroën legger stor vekt på at interiøret, og spesielt setene, skal oppleves som hjemmekoselig.
TRIVELIG: Citroën legger stor vekt på at interiøret, og spesielt setene, skal oppleves som hjemmekoselig.

Kjent bensinmotor

Spørsmålet blir:

Hva trenger du mest – framkommeligheten eller plassen og fleksibiliteten?

C5 Aircross har altså bare én elmotor. Den er på 110 hester. Bensinmotoren på 180 hester kjenner vi godt fra før.

Når disse jobber på sitt beste sammen, har bilen en såkalt systemeffekt på 225 hester og 360 newtonmeter.

  • Motor kommer tilbake med en omfattende test av C5 Aircross.