ASFALTFAVORITTER: Etter å ha kjørt alle de ti delrundene i dekktesten kan vi fastslå at forskjellen mellom SUV-dekkene er større enn hva vi har sett i tidligere tester av personbildekk. Generelt: Jo bedre tilpasset asfalt, jo bedre score. Foto: Niklas Carle
ASFALTFAVORITTER: Etter å ha kjørt alle de ti delrundene i dekktesten kan vi fastslå at forskjellen mellom SUV-dekkene er større enn hva vi har sett i tidligere tester av personbildekk. Generelt: Jo bedre tilpasset asfalt, jo bedre score. Foto: Niklas Carle

Sommerdekktesten 2020 (SUV):

Overraskende store forskjeller blant SUV-dekkene

Årets test av SUV-dekk avslører overraskende store forskjeller. Og én ting er sikkert: Vil du ha godt feste på grusveien til hytta går det på bekostning av sikkerheten.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: SUV-er ekstremt populære, mens de tradisjonelle familiebilene taper terreng. Derfor har Motor valgt å teste SUV-dekk i år.

Testdimensjonen 225/60 R 18 passer til flere populære familie-SUV-er, blant annet Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, BMW X3 og Subaru Outback. 

En SUV krever mer av dekkene enn det en vanlig personbil gjør.

Et SUV-dekk skal gi trygge kjøreegenskaper til en biltype som er tung og har et høyt tyngdepunkt, samtidig som dekket har en høy profil (jo tykkere dekk, jo høyere profil). Derfor har SUV-dekk hardere gummiblanding og ikke minst forsterkede sidevegger.

De forsterkede sideveggene gir nødvendig stabilitet, men også bedre beskyttelse mot skarpe steiner som gir fare for punktering når man kjører på grusveier.

Famlende forsøk

Opp gjennom årene har bilprodusentene famlet litt i forsøket på å lage biler som SUV-eierne vil ha. Fra litt tøffe terrengbiler som spilte på eventyrlysten, går trenden nå mot høybygde biler med mer tradisjonelle personbilverdier.

TESTSJEF: Dekktestansvarlig Nils Svärd ved en stabel dekk på testanlegget i Sør-Frankrike.
TESTSJEF: Dekktestansvarlig Nils Svärd ved en stabel dekk på testanlegget i Sør-Frankrike.

Den samme tendensen ser man på dekkmarkedet. 

Fra dekk med grovt mønster og terrengklingende navn, velger dekkprodusentene i stadig større grad å la SUV-dimensjonene speile det tradisjonelle personbiltilbudet.