NY HJEMMEBANE: Etter flere år i finske Ivalo kjøres årets store vinterdekktest mellom svenske furuer og meterhøye snøskavler i Arvidsjaur nord i Sverige. Foto: Peter Gunnars
NY HJEMMEBANE: Etter flere år i finske Ivalo kjøres årets store vinterdekktest mellom svenske furuer og meterhøye snøskavler i Arvidsjaur nord i Sverige. Foto: Peter Gunnars

Vinterdekktesten 2019:

Derfor knuser vinnerdekkene all motstand

Årets piggdekktest byr på noen overraskelser – med et vinnerdekk som har pigger av gummi. Og det viste seg for godt til å være sant… Etter et år ble vinnerdekket fra Continental tatt ut av produksjon.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: For første gang bringer vi vinterdekktesten i samarbeid med Vi Bilägare, Sveriges ledende bilmagasin. Sju piggdekk og sju piggfrie dekk, pluss referansedekk i begge kategorier.

Blant de piggfrie dekkene dominerer de tradisjonelle premiummerkene, men ingen av disse er gode på alt. Vinterdekktesten er en ny bekreftelse på at du må velge dekk etter forholdene.

Piggdekkstesten ble ikke helt som forventet, da det ene dekket mistet pigger allerede før testen var i gang… Utgangspunktet var så nytt som det overhodet kan bli: Ny dekkdimensjon, nytt testanlegg og i tillegg en helt ny type pigger.

Og det nye Continental-dekket presterte til toppscore i alle deltester på både snø og is. Det sikret seieren – i første omgang.

Men etter ett år ble produksjonen av dekket stanset.

For mange av oss foregår det aller meste av vinterkjøringen på våt eller tørr asfalt, slik at piggfrie dekk er et godt alternativ. Optimalt vintergrep uten pigger krever at man inngår noen kompromisser. Samtidig er det stor forskjell mellom de piggfrie alternativene.

De piggfrie vinterdekkene blir stadig mer populære av flere grunner: Bedre komfort, mindre slitasje på veien og lokale regler for bruk av piggdekk.

Også blant de piggfrie dekkene er det prestasjonene på snø og is som avgjør konkurransen til Continentals fordel.

Slik beregnes poengene

Dekkene får poeng på en skala fra 1–5 i alle kategorier.

Vi mener at noen av testmomentene er mer avgjørende enn andre. Derfor ganger vi poengene i noen av deltestene med to eller tre. Det gjelder for eksempel kjøring på is og på snø som vektes til maksimalt 15 poeng. 

Dermed oppnår vi et testresultat som prioriterer de avgjørende vinteregenskapene høyere enn kjøring på asfalt. På asfalt er veigrepet generelt bedre og forskjellen mellom dekkene er mindre. 

Vi anbefaler likevel at du ikke bare ser på den totale poengsummen. Det kan være like viktig å sammenligne dekkenes egenskaper på de føreforholdene du oftest kjører på selv, eller på de forholdene som er viktigst for deg.

Maks poengsum er 100. Et tenkt gjennomsnitt er 60 poeng. Det innebærer et gjennomsnitt på 3 i alle kategoriene.

Les også: Slik gjennomførte vi testen