BØR FÅ KOMPENSASJON: Europeiske VW-kunder som er berørt av diesel-skandalen bør får samme kompensasjon som amerikanske kunder, mener advokatene som nå vil ta saken. Foto: VW

Diesel-skandalen

Etter at VW innrømmet å ha jukset med utslippene til 11 millioner biler, har den tyske bilprodusenten tilbudt berørte, amerikanske bileiere en goodwill-kompensasjon på 1000 dollar. VW har nektet å gjøre det samme for europeiske kunder. Nå ønsker det amerikanske advokat-firmaet Hausfeld å kjøre denne saken for europeiske VW-kunder. I Norge er 147.139 biler berørt.

Publisert Sist oppdatert

Det er i et brev til VWs toppledelse at advokat-firmaet ber om et møte før utgangen av mars for å diskutere eventuelle krav fra europeiske kunder som er berørt av diesel-jukset. En kopi av brevet er også sendt til nyhetsbyrået Reuters, skriver Automotive News Europe(ANE). VWs ledelse i Tyskland har ikke besvart ANs forsøk på å få en kommentar til brevet.

Tidligere har EU-kommisjonær Elzbieta Bienkowska bedt VW om å kompensere europeiske kunder på samme måte som i USA.  I januar opplyste svenske påtalemyndigheter at de starter etterforskning mot VW for å ha forfalsket tester og godkjenningspapirer på sine dieselbiler.

Det var 22. september i fjor at styret i VW innrømmet at rundt 11 millioner biler verden over, inkludert modeller fra Audi, Skoda og Seat, var manipulert for å klare utslippskravene. I Norge er 147.139 biler (77.580 VW, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 nyttekjøretøyer) fra 2008-modeller og nyere berørt av skandalen.  Bilene har en liten “dings” som kjenner igjen den rullende landeveien som utslippsmålingene for typegodkjenningen kjøres på og iverksetter full NOx-rensing. Tilbake på landeveien, kopler systemet over til vanlig drift med påfølgende høye NOx-utslipp.

I Norge skal utbedringen av de berørte bilene nå være i gang.