ITALIENSKE GLEDER: Det meste fra Italia er populært i Norge. Nå skal Alfa Romeo Giulia sørge for en ny vår for de italienske bilene i Norge. Foto: Produsenten
ITALIENSKE GLEDER: Det meste fra Italia er populært i Norge. Nå skal Alfa Romeo Giulia sørge for en ny vår for de italienske bilene i Norge. Foto: Produsenten

– En fantastisk bil. Punktum

10 ting du må vite om nye Alfa Romeo Giulia

Fiat og Alfa Romeo har en helt ny organisasjon – FCA Norge – på plass her hjemme. Nye Giulia blir spydspissen som skal sørge for at det tradisjonsrike italienske bilmerket igjen skal skinne i Norge. Her er ting du må vite om Giulia.

Publisert
Til Norge i august: Salget av Giulia starter om kort tid. Bilen kommer merkelig nok  først med en dieselmotor. Bensin-motoren, som blir bestselgeren, kommer ikke før nærmere jul. Motorer: Den lille dieselmotoren på 2,2 liter har 150 hester. Importøren tror imidlertid bestselgeren blir bensinmotoren på 2,0 liter og 200 hester. Prisen: Den billigste utgaven koster fra 388.000 kroner med den lille dieselmotoren. Med bensinmotor på 200 hester og åtte trinns automatgir, er prisen fra 485.800 kroner. Utstyret: Bilene du får til denne startprisen er ikke spesielt godt utstyrt. Det betyr at du må regne med å legge til utstyr for 50.000 til 100.000 kroner. – Da får du en godt utstyrt bil, sier Morten Kleven i FCA (Fiat Chrysler Automobil) Norge til motor.no. Drivverket: Bilen har bakhjulsdrift og en sekstrinns manuell girkasse som standard. Konkurrentene: Først og fremst er Giulia en konkurrent til BMW 3-serie, fordi begge tiltaler eiere med sans for bakhjulsdrift og en klar sportslig kjørefølelse. Men også Mercedes C og Audi A4 er konkurrenter. Den mest spennende: Den mest spennende utgaven av Giulia heter Quattrofoglio og har en V6 twin-turbo motor på 503 hester under panseret. I Norge koster denne 1.193.800 kroner. Salgsmål: 120 biler i år. Tallet er såpass lavt blant annet fordi salget av biler med bensinmotor ikke kommer skikkelig i gang før over nyttår. Forfedre: Oppkalt etter sedan-modellen Giulia som ble produsert fra 1962 til 1978. Den veide bare 1000 kilo, hadde motorer fra 80 til 110 hk og hadde derfor egenskaper som overgikk mange av sportsbilene på den tiden. Dommen? Etter den første prøvekjøringen var dette dommen til vår kollega Ollie Marriage i britiske TopGear: – Giulia er fantastisk. Etter år med biler som bare i liten grad har levd opp til Alfas sportslige image, trenger jeg ikke å ta noen forbehold denne gang. En fantastisk bil. Punktum.