OVERRASKET: I-Pace-eier Petter Baumann er overrasket over hvor kompleks og kostbar reparasjonen ble. Nå kjører han sin gamle Saab.

Dyr sikkerhet på nye biler:

Traff hund i 25 km/t – må reparere bilen for 163.000

Her er konsekvensen av dyre sikkerhetsfunksjoner på moderne biler: Bilen til Petter Baumann må repareres for 163.000 kroner etter at han kjørte på en hund – som ikke ble skadet.

Publisert Sist oppdatert

– Dette fører jo til at forsikringene blir dyre. Jeg trodde ikke det ville koste så mye å reparere, sier Petter Baumann i Asker.

Han er overrasket over reparasjonskostnadene etter at han i høst kjørte på en hund i lav hastighet i 40-sonen i et villastrøk i Asker.

Bilen – den elektriske Jaguar I-Pace – traff hunden med høyre side av støtfangeren. Ved første øyekast kan det – i hvert fall for et utrent øye – se ut som om det bare er noen klips som må festes igjen på dekselet helt nederst på fronten.

Dyre Matrix-lys

Men fordi bilen har avanserte sikkerhetssystemer og svært dyre deler, koster reparasjonen svimlende 163.000 kroner.

Ikke bare må hele støtfangeren skiftes.

Den utvendige kollisjonsputen ble utløst. Dermed ble både panseret og festene til de rådyre matrix-hovedlysene ødelagt, i tillegg til at kollisjonsputen må erstattes.

Taksten til forsikringsselskapet If viser at bare reservedelene koster 137.000 kroner. De to matrix-hovedlysene koster 29.000 kroner stykket. I tillegg kommer arbeid.

Se bildeserie - bla med pilene øverst til venstre og høyre:

LITEN, MEN DYR SKADE: Det kan ved første øyekast se ut som bare noen klips må festes igjen. Men fordi kollisjonsputen under panseret løste seg ut, må både panseret, de dyre matrix-lysene og flere andre komponenter skiftes. Foto: Petter Baumann og If.
LITEN, MEN DYR SKADE: Det kan ved første øyekast se ut som bare noen klips må festes igjen. Men fordi kollisjonsputen under panseret løste seg ut, må både panseret, de dyre matrix-lysene og flere andre komponenter skiftes. Foto: Petter Baumann og If.
LITEN, MEN DYR SKADE: Det kan ved første øyekast se ut som bare noen klips må festes igjen. Men fordi kollisjonsputen under panseret løste seg ut, må både panseret, de dyre matrix-lysene og flere andre komponenter skiftes. Foto: Petter Baumann og If.
LITEN, MEN DYR SKADE: Det kan ved første øyekast se ut som bare noen klips må festes igjen. Men fordi kollisjonsputen under panseret løste seg ut, må både panseret, de dyre matrix-lysene og flere andre komponenter skiftes. Foto: Petter Baumann og If

Uskadet

Utvendig kollisjonspute finnes på flere premiumbiler. Den skal beskytte både føreren og passasjerene inne i bilen, og fotgjengere som blir kastet opp i lufta i et sammenstøt – slik at de lander på en myk kollisjonspute, og ikke på det harde panseret eller i frontruta.

Men i dette tilfellet var det en liten hund, en gordon setter, som ikke fikk nytte av kollisjonsputen.

Hunden kom uskadet fra påkjørselen.

– Jeg stiller meg undrende til at kollisjonsputen løste ut på grunn av en liten hund, sier hundeeieren til Motor.

Også bileieren er overrasket. Han opplevde at hunden plutselig kom løpende ut i veibanen.

– Jeg skvatt skikkelig da kollisjonsputen løste ut med et smell og dekket frontruta, forteller Petter Baumann.

USKADET: Det var en Gordon setter av denne typen som bilen kolliderte med.

– Kostbart

Importøren, BC Norway, som importerer både Jaguar og Land Rover, forklarer de skyhøye reparasjonskostnadene med at dette rett og slett er kostnaden ved at moderne biler har omfattende sikkerhet.

– Jaguar I-Pace har flere sikkerhetsfunksjoner som kan være kostbare å bytte ved ulykkestilfeller. Systemene er utviklet for å beskytte både fører, passasjerer og myke trafikanter mot alvorlige skader. At ingen ble skadet i denne ulykken er vi veldig glade for, sier Vilde Riise, pressekontakt i Jaguar Land Rover Norge.

Hadde ikke kollisjonsputen løst seg ut, måtte man bare skiftet støtfangeren. Det ville totalt kostet ca. 20.000 kroner, ifølge verkstedet som nå reparerer bilen.

De vil ikke la seg intervjue.

Vedgår

Reparasjonen har også tatt lang tid. Bilen har stått fem uker på verksted, og er fortsatt ikke ferdig reparert.

– Jeg har eid bilen i to år og er veldig fornøyd med den. Men dette fører jo til at bilforsikringene blir dyre, sier Petter Baumann, som selv ikke har noen utlegg – fordi han er fullforsikret. Leiebil får han også, hvis han ønsker.

Importøren vedgår at så omfattende reparasjoner er prisdrivende.

– Økte forsikringskostnader er noe vi er vitne til i hele bilbransjen, på grunn av avanserte og dyre sikkerhetsfunksjoner. Disse brukes for å holde nede antallet dødsulykker og alvorlige skader. Men de kan også være kostbare å reparere etter en eventuell kollisjon, sier Riise.